Pages

Thursday, August 19, 2010

Membawa Misi Negara

Hollaa readers(wah grand gituw opening)....sudah lama tidak bermesra mesra-an dengan encik Blog...oh aku merinduimu (sambil jari kuis kuis dekat screen)...Entry kali nie takdelah gempak sangat seperti tajuk dia. Saje nak hangatkan suasana opis nie yang dah macam kilang buat ais....

Misi Negara....Korang mesti tak tau apekah misi yang digalas oleh aku....haha...Macam nie citer dia;

Sepertimane yang semua maklum (kenapakah aku skema?) aku telah pun berjanji untuk Berkhidmat untuk Rakyat dan Alhamdulilah aku telah pun mengangkat ikrar itew pada November yang lepas..(dalam erti kate lain aku dah diterima sebagai PTD). So bila mane Berkhidmat Untuk Rakyat di KPT memang lah harus kita mengangkat atau menjulang martabat pendidikan negara. (hebat tak ayat aku?) So aku telah meng-join-kan diri (dipilih dan redha kan je lah)dalam satu satu Program yang dipanggil Program Kenali Masyarakat Orang Asli anjuran KPT dan UNESCO.Program Kenali Masyarakat Orang Asli dalam usaha untuk menyokong matlamat United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO) bersempena dengan International Day of the World’s Indigenous People”.

Banner Perasmian (wah dia guna slide show je)
Program mendapat kerjasama JHEOA(Kira dia orang nie Tuan Rumah lah). Tentatif Program yang sepatutnya 5 hari telah menjadik 2 hari akibat kekangan masa yang melampau. so redha je lah. Objektif sebenar adalah untuk memberi kesedaran kepada Pegawai Pegawai Muda KPT supaya dapat "menyelami" Suka duka kehidupan masyarakat Orang Asli kat Mesia nie dan bangunkan dasar2 kerajaan yang dapat membantu golongan ini agar dapat hidup dengan lebih maju dan setanding dengan kaum2 lain. OK enuf say lah..karang korang baca karangan budak master yang tak berapa hebat nie mengantuk pulak..kita selit gambar

Aku sangat tegar berdirik di bawah terik panas mentari
Perjalanan 2 hari bermula pada 730 di KPT bertolak ke Muzium orang Asli di Gombak (belakang umah aku jer tapi haram lah penah pegi). Bergedik gedik sakan kat muzium tuh sebab urusetia tak nak lah we all yg tak penah tgk orang asli nanti bila dah sampai kampung OA, lebih jakun dan over excited. So tujuan lawat muzium nie sebab nak bagi pendedahan Awal lah...(maaf ..ayat saya skema) Beside muzium we all pi Library dan hospital OA yg terletak sekangkang zirafah(sebelah pintu je kowt).
dengar ceramah lah KUNUN...

Briefing dari Pegawai JHEOA. Pakcik ni sehidup semati dengan JHEOA. Salute spring sekalik....
Haa..ni lah yg excited lebih...nak pi jumpa depa lah nie...

Happy tak.....harap korang puas hati.....hehehe gempak nie...


eh nape?






nak gambar lagi ke?







ok layan je lah....


hasil kerja seni aku..eh eh (selamber mengaku)
Sape nak kawen..kat sini boleh tempah pelamin.
Lepas lawat lawat muzium nak on da way pi Library..ade show Tarian Sewang.. meh meh datang sini... happening woo

Disebelah aku nie kawan aku sebatch.. name dia azwa. Dia lah dalang disebalik kejadian ini......




Hospital OA dokter dari Indon..Sangat WORLD standard

Gambar library tak sempat nak amik sebab khusyuk sangat bace buku (tipu-tipu). Bila dah gedik2 jalan..berpanas-panasan..we all pun lunch kat sini dan as solah..pas tuh ..saat yang paling aku tunggu...bergerak pegi ke Cameon highland untuk bertemu sanak saudara kat sana....(mak aiih) statement... Perjalanan ke cameron aku tak amik gambo pasal zzzzZzzzzZZZzz sepanjang jalan...ngeh ngeh ngeh jadik kite terus ke episod sesampainya rombongan cik kiah di cameron...


masing masing ceria lah bila sampai cameron...ngam ngam maghrib sampai sane
Para jejaka mengangkat segala beg humban dalam Lori


Korang jangn tak tahu.. bas nie parking kat tepi hiway je...we all kena naik lori pulak untuk masuk ke Perkampungan OA. Masa perjalanan lebih kurang 15 menit ke dalam....hutan bana.. Agak mencabar..tapi sebab aku sangat jakun..so..It was so much JOY for me....

Sesampai je ingat dah boleh makan tapi kena jalan masuk ke dalam lagi untuk sampai ke kampung tuh...Hmm

Aku pun tak dapat nak bayangkan macam mane Penduduk Kampung Boh ni buat welcoming treat kat we all but i prepared for the worst.

Ha..ini adalah Welcoming Treat yang we all dapat..plus Welcoming Dance
Penduduk tengah buat tarian Sewang..tapi camera ku sgt amatur...sorry
p/s: banyak nye entiti paranormal kat sini

khusyuk dalam sesi dialog bersama Tok Batin n JHEOA
Dalam sesi dialog bersama Tok Batin n JHEOA, kita membincangkan masalah yang dihadapi oleh anak anak Masyarakat OA dalam mengikut pelajaran dan pembelajaran seterusnya menjejakkan kaki ke Menara Gading.... Wah..wah..wah...hebat dowh bunyik nyer... Lepas sesi dialog nie..we all makan..pastu prektis nari tarian sewang dgn penduduk kampung..pastu makan...pastu aku dah sgt ngantuk n masuk balik chalet untuk tido...penduduk kampung bersama pegawai yang lain karok(karok?) sampai tengah malam......Aku pulak tido tido ayam sampai nak dekat subuh...baru nak lena kaw kaw..tapi usaha ku itu terlambat sebab kena bangun cepat..bilik air satu je....pastu agenda seterusnya pukul 7 pagi...uwahh..aku sangat ngantok lah hari kedua..tapi masih excited...(masih kah?)

Ni chalet kita orang..Pondok buluh....angin masuk atas bawah k....

Budak budak yang sangat CUte

Misi hari kedua adalah melawat sekolah yang kawasan kampung tuh...so tgk lah kemudahan yg ado. Anak2 orang asli ni sangat cute dan pemalu. Dia tak selalu dapat visitor...lebih2 lagi visitor yang vouge macam mak nie...mesti diaorang pelik pelik bagai..tapi ok jer....Solution nyer..we all bawak UMPAN banyak banyak...UMPAN mereka adalah gula gula...

Sesi melawat sambil memberi UMPAN. We all lawat semua kelas.


Dekat sini aku dapat found out lah kenapa bebudak nie sumer nak pi sekolah..Selain sekolah itu wajib, Cikgu kat sini almost semua lelaki...dah lah tu ..Good looking plak tuh....Patut lah zaman aku sekolah tak der cikgu laki encem2...rupanya dihantar ke kampung2..Cis..kempunan aku..anyway..Sila hiraukan ayat ayat mengarut itu dan terus ke MISI negara tadi. Sekolah OA kat sini kalau nak ikutkan mmg lah daif kalau nak dibandingkan dengan sekolah2 baru kat bandar(sekolah kat bandar sekarang nie design dah macam pejabat daerah) Tapi they have all the necessities. Ok lah kan....Pencapaian sukan memang tip top cuma akademik tuh masih boleh diusahakan lagi. aku rase dah dapat idea ..ape yang nak ditambah lagi kepada keperluan bebudak nie...tunggu kalau aku nanti banyak duit...doa doakan eh...

Melawat sekolah sampai lebih dari tiga jam....we all pun jalan balik ke kampung tadik untuk aktiviti seterusnya....aktiviti berjimba jimba bersama penduduk kampung.. Ohh I love it...aku paling menunggu acara menganyam....

Bersantai bersama penduduk kampung
Pegawai lelaki VS jejaka jejaka OA-volleyball friendly match

Banyak gak acara yang we all buat...Kebetulan hari tuh ade pemeriksaan kesihatan oleh pegawai Kementerian Kesihatan kowt..so depa beratur amik ubat kat balai raye..main bola tampar..aku belajar menganyam..main sumpit sumpitan...pastu..kita makan lunch ...(kari ayam yang sangat sedap)....an then terus kepada majlis penutup. Ucapan ucapan yang sedikit bosan dan Tarian Sewang sekali lagi. baru aku tahu rupanya orang2 bandar nie gian menari sewang... Abih sudah tentatif program nie..selepas berkemas meninggalkan chalet dan berangkat ke lori untuk bertemu dengan Bas Che Kiah.. Its time to go home. I Miss KL so much... But After ALL, it was a fruitful visit to Kampung Boh Cameron Highland..wish to come back...one day....

Balik KL...kena buat laporan refleksi...untuk kajian kali nie.(kan seronok kalau kajian buat macam nieh selalu) ngeh ngeh ngeh.....

Sampai sini dulu ..


Hasta Pronto



0 comments:

Post a Comment