Pages

Friday, August 13, 2010

Muda...Gojes...dan ..Gemuk

Wah entry kali nie sangat sensitip lebih2 lagi untuk mereka yang di luar sana yang seangkatan dengan aku...Gadis gadis OVERWEIGHT. Memang lah agak memalukan kalau orang label kite GEMUK tapi nak buat macm mane kan....Ada orang tuh dari spesies yang sama...Makan 5 pinggan pun badan
macam PLYWOOD tapi gadis GEM's (singkatan dari gemuk) sampai penah tak makan tiga hari... badan maintain jer.....maintain gemuk hahaha

Anyway rase nye dulu mase muda-muda(mude ke?) mmg terasa giler kat hati kalau orang kata GEM's atau kata-kata cemuhan yang seangkatan tapi bila pikir2balik.... Kalau gemuk tapi sihat tak der masalah kan...tapi kalau gemuk dan sakit itu ini.. tuh yang kena pikir banyak kali... So far keadaan aku OKAY~alhamdulilah....

Adibah Noor adalah sumber inspirasi dan semangat aku

Tengok macam mentor Adibah Noor. Plus Size and Fabulous....oh mak sangat suke....yang penting she's stands out with the image. Pedulikan ape orang nak kata. Bukannyer makan pakai kiter orang lain tanggung kan... So Plus size ladies....be Wise. Yes we are FAT n we are FABULOUS...

Berbalik pada cerita Gemuk nie, Aku tak penah terpikir untuk buat crash diet atau sebagainya sehinggalah aku mendaftarkan dirik untuk jadik PTD. Yer ..PTD adalah skim perkhidmatan penjawat Awam yang terbaik dalam Negara (chewah kembang semangkuk aku). Senang kata 25 tahun aku hidup tak penah pikir nak diet( hajat selalu ader tapi tak penah mula) tapi aku pernah terkandas sekali dalam satu ujian kelayakan untuk memasuki skim nie. Ujian kelayakan Peringkat 2 yang menguji kebolehan peserta dari segi kepetahan bercakap dan kecergasan<<(perkara yang paling aku takuti)  Mmg aku GEMUK pada hari Ujian Kelayakan tuh. Selepas beberapa minggu, keputusan Ujian Kelayakan pun di advertise di website...
Guess What...aku fail...sudah ku jangka.....hmm mmg penah dengar desas desus.... Kalau nak jadik PTD kena slim...macm slim river....tapi aku tak percaya...name pun rumors kan...

Aku pun memberanikan dirik menelepon urusetia Ujian Kelayakan. Ini antara ape yang kami bualkan...

Niniey:
Saya dah tengok keputusan PAC dan saya gagal lepas. Kalau boleh saya nak tahu part mane yang saya tak lulus. Maybe nanti ujian kali kedua saya boleh improve dgn lebih baik(skema kan ayat aku)

Pegawai A:
Mengikut keputusan nie..awak mmg tak der masalah dalam bercakap. Ujian dalam kelas semu awak dapat A tapi awak nie GEMUK sebab tuh awak tak fit..Sekarang kita nak cari PTD yang slim slim...

Niniey: (Terkedu sekejap...) Err oh macm tuh pulak..

Pegawai A:
Saya nasihatkan awak daftar balik untuk exam PTD dan awak kuruskan badan..banyakkan jogging. Datang balik untuk Ujian Kelayakan Ok?

Niniey: Ok.thanks(aku mmg tak betah bercakap ari tuh sebab sedih dengan ulasan dia)

Tapi penangan PTD membuat aku kurus seketika(seketika?) hmm tak pasti tapi sempat kurus lah dari berat badan yang biasa. Lepas pada tuh aku terus pergi jumpa dokter(pakar nutrisi) untuk menjalankan program diet. Dr. Suhana sangat baik...dia bagi nasihat tentang ape yang aku kena makan dan exercise yang aku kena buat. Yang Penting Jangan Makan Nasik.  Memang badan turun tapi drastik dalam 2 minggu pertama je sebab badan kiter nak get use untuk say Bye bye to Nasi(sedihnyer)

Eventually aku turun dr 87 KG hingga ke 69KG dalam mase 3 bulan. banyak tuh..pastu dokter tak kasik turun sebab takut tak sihat..walaupun berat badan yang afdal adalah 55KG...bila aku dapat surat panggilan untk UJian Kelayakan PTD...setiap hari aku jogging pusing padang kat Taman Melati. Lompat bintang jangan cakap lah...silap silap boleh petik bintang kat langit tuh...

Beberapa minggu kemudian.....keputusan Ujian Kelayakan pun keluar....guess What? I'm passed tru(Yeah!)

Selepas berjaya melepasi stage ke 3 (Interview)...aku pun start balik makan nasik....senang hati lah katakan...ngeh ngeh ngeh...berkembang di paksi X dengan jayanya sehingga kembali ke 85 KG(again?...)

Tapi tak kisahlah....sekarang kan puase...mesti turun punyer.... cuma nak get rid of Nasik 100% mmg dah tak mampu...yelah makan darik kecik kowt....

Di tengah2 kemurungan aku berbadan gemuk, sekali aku terbaca review mengenai French Marie Claire yang embrace plus size women in Fashion. All Curvy Ladies(nama baru untuk wanita Gems dan Gojes) are HOT.... Wow! check this out...



Betul tak Fat ladies still look GoJes?



Well, dengan melihat Fabulous Ladies yang sangat dikagumi di western kerana mereka gemuk....sekarang aku dah pikir 100 kali sama ada nak terus kan niat diet aku atau tak..... Hmmm  Stay Fabulous Girlssss




Hasta Pronto

XoXo




4 comments:

  1. agree wif the part janji sihat..
    betul kalo kurus pun tapi sakit x gune jugak..yang penting watch u'r health ok dear..

    i adore ladies wif curve they look so yummy hehehe
    i'm straight..ok

    ReplyDelete
  2. Tahniah sebab berjaya turunkan berat badan (walaupun ni entri lama hehe).

    Minggu depan saya Ada PAC tapi yang merisaukan...berat badan saya huhu. Dulu 80kg dan skrg dah 75kg. Mcm tak sempat lagi dah nak turunkan berat badan ke 60kg untuk PAC.

    ReplyDelete
  3. Anis.. congrats sebab dapat PAC.. tak turun ke 60kg bukan masalah tetapi yang penting fit... saya dulu pun consider masih berisi mase dapat PAC tapi 2 minggu sebelum PAC, saya pulun jogging dan lompat bintang..kalau buat hari hari insya Allah, mase ujian nanti tak semput.. Dia cuma nak tgk yang kita nie tak semput, fit even though berisi. Lagi satu pesanan penaja.. masa PAC nnt dia akan ada session pagi dan petang. Ujian kecergasan selalunya akan buat yang last sekali selepas lunch. Masa lunch, akan dihidangkan makanan tengah hari yang sedap sedap giler. Jgn tertipu. kalau boleh jamah sikit atau pun jangan jamah lansung. Lepas lunch jer memang dia buat acara padang -lari pecut, lompat bintang, pumping sit-up. Masa tuh kalau perut penuh, boleh muntah hijau. Ini semua based on pengalaman saya sendiri. Hope anis lepas stage PAC nanti. Good luck k..

    ReplyDelete
  4. Terima kasih banyak-banyak, Niniey! Saya betul-betul tersangat-sangatlah appreciate kata-kata awak tu! Hari ni rasa down sebab kebanyakan orang kata PTD dipilih semuanya kurus-kurus. Sampaikan rasa nak putus asa je bersenam bagai. Tapi yelah, salah saya jugak sebab tak awal-awal lagi bersenam & kurangkan makan. Sekarang jenuh benor nak buat semua tuh...tapi gagahkan jugak. Dapatlah turun lima kilo dalam seminggu. Alhamdulillah. Saya pun fikir macam tu jugak, walaupun berat, asalkan fit. Buat apa aktiviti pon, tapi tetap okey.

    Terima kasih banyak-banyak, Niniey! Saya doakan moga awak berjaya jugak. :)

    ReplyDelete